Lean Software udvikling med Kanban

Kanban repræsenterer en anderledes og mindre dogmatisk tilgang til Lean procesoptimering end traditionelle agile metoder som Scrum og XP. Kanban udspringer direkte fra Lean Produkt Udvikling og det systematiske fokus på værdi, flow og feedback bliver for mange en øjenåbner overfor det spild og de uhensigtsmæssigheder, der er forbundet med både software udvikling, drift og vedligehold. . Kanban er andet og mere end Postit’s på et avanceret Scrum board og desværre får kun få organizationer i øjeblikket den fulde værdi ud af denne anderledes tilgang til agile og Lean.

Et Kanban kursus giver dig en grundlæggende introduktion til principperne i Kanban samt tips, tricks og værktøjer til at indføre det i praksis. Gennem øvelser før du mulighed for at opleve Kanban principperne på egen krop og prøve dem af på egne projekter og problemstillinger. Kanban stiller mange spørgsmål og du vil løbende blive udfordret på at finde dine egne svar når principperne anvendes, diskuteres og evalueres på konkrete problemstillinger fra din egen virkelighed.

Kanban anvendes med stor succes til både software udvikling, drift og vedligehold og et Kanban kursus kan være det der skal til for at få et friskt syn på situationen og hjælpe dig med at optimere værdien på tværs af hele projektet, teamet eller organisationen. Kanban er ikke som mange tror et alternativ til Scrum, men en overordnet model der kan give inspiration til at forbedre et hvert workflow uanset om det drejer sig om drift, service eller udvikling. Der er derfor intet der forhindrer dig i at benytte Kanban sammen med Scrum, XP eller en hvilket som helst anden metode.

Du vil bl.a. lære om:
• Kanbans oprindelse
• Hvad Software Kanban er
• Scrum og Kanban
• Value stream mapping
• Visualisering af workflow
• Hvordan du kommer igang med Kanban
• Vigtigheden af at begrænse work in progress (WIP)
• Arbejdet med eksplicitte politikker
• Hvordan du opnår en forbedrings (Kaizen) kultur
• Hvordan du etablerer flow
• Identificering og håndtering af flaskehalse
• Hvordan du benytter “Classes of service”
• Planlægning og rapportering i Kanban
• Forståelse for kvalitets rolle og hvordan du måler og forbedrer dette
• Roller (eller mangel på samme)
• Relevante Case Stories

Kursusholder har den suverænt største erfaring med at implementere Kanban i danske virksomheder og den praktiske erfaringer spænder bredt over både drift, vedligehold, service og rene udviklings teams.

Målgruppe og forudsætninger:
Alle, der er en del af software produktudvikling, levering, drift og vedligehold: Tekniske ledere, Team ledere, udviklingschefer, forretningsudviklere og softwareudviklere.
Det anbefales at du har læst bogen ”Kanban” af David Anderson (2010). Som en del af kurset udleveres kursusholderens egen bog ”Priming Kanban” med tips og tricks til at komme godt igang.

Varighed: 2 dage
Pris: 35.000 kr. pr. dag ekskl. moms, max 15 deltagere. Kunden står for lokale, AV og forplejning. GOTO Academy leverer underviser og kursusmateriale.

Læs vores kursusbetingelser her.
Ved at sende interesseformularen er du IKKE tilmeldt et kursus. Vi kontakter dig med yderligere information omkring muligheder for firmakurser. Interessehenvendelse